La Ferrari è una casa produttrice italiana di automobili da corsa e di vetture sportive.
La sua nascita può essere fatta coincidere (anche se a rigore sarebbe errato) con la fondazione da parte di Enzo Ferrari della Scuderia Ferrari nel 1929 a Modena.
L'imprecisione di ciò risiede nel fatto che inizialmente, la Scuderia Ferrari non produceva automobili, ma sponsorizzava i piloti e realizzava le vetture per le corse utilizzando automobili di marca Alfa Romeo.
Per essere più rigorosi, l'azienda nasce ufficialmente il 1 settembre 1939 con il nome di Auto Avio Costruzioni ; i suoi primi incarichi sono la costruzione di rettificatrici e di parti per velivoli.
La prima vettura costruita è la Auto Avio 815, nel 1940, mentre solamente nel 1946 nasce la prima automobile che porti sul cofano il nome Ferrari.
Nel 1957 assume ufficialmente la denominazione Auto Costruzioni Ferrari, per diventare SEFAC (Società Esercizio Fabbriche Automobili e Corse) SpA il 26 maggio 1960 e Ferrari SpA nel 1965.
Nel 1975 la Ferrari S.p.A. entra a far parte del gruppo Fiat.
Successivamente nel 1988, alla scomparsa di Enzo Ferrari il pacchetto azionario passa per oltre l'80% alla FIAT, il restante pacchetto azionario resta al figlio Piero Lardi Ferrari, che rimane anche all'interno del team aziendale.
Luca Cordero di Montezemolo, attuale presidente di Confindustria, è il Presidente e Amministratore Delegato del gruppo FERRARI MASERATI e del gruppo FIAT; la sede dell'azienda è attualmente a Maranello, sempre in provincia di Modena.
Nell'anno fiscale 2005 la Ferrari ha venduto 5409 vetture (+8,7% dall'anno precedente) per un fatturato di 1,5 miliardi di dollari.
Quando iniziò l'attività della Scuderia Ferrari nel 1929, il suo fondatore - Ferrari, appunto - non intendeva produrre autovetture: si dedicò piuttosto a sponsorizzare i guidatori amatoriali della sua città, Modena.
Preparò e portò in gara con successo numerose vetture Alfa Romeo fino al 1938, quando fu ufficialmente ingaggiato dalla stessa Alfa come direttore del proprio reparto corse.
Storia: dal 1939 ad oggi
Dopo la liquidazione della Scuderia Ferrari (30 dicembre 1937) e la nomina a direttore sportivo dell'Alfa Corse, Enzo Ferrari ebbe forti divergenze di opinioni coi vertici della casa milanese, tanto da abbandonarla nel corso del 1939.
Dal momento che per contratto gli era vietato di partecipare a delle gare automobilistiche per alcuni anni, egli fondò il 1° settembre 1939 una ditta denominata Auto Avio Costruzioni, che produceva macchinari ed accessori per l'aviazione.
Ma già l'anno successivo Ferrari produsse un automobile da corsa, la AUTO AVIO Tipo 815 nel periodo nel quale non poteva gareggiare nè produrre automobili riportanti il suo nome.
Questa è la prima vera Ferrari, che tuttavia, a causa della seconda guerra mondiale ebbe scarsamente modo di gareggiare.
Nel 1943 la fabbrica della Ferrari si trasferì da Modena a Maranello, dove si trova tuttora.
La fabbrica fu bombardata nel 1944 e ricostruita nel 1946 con l'aggiunta di una linea di produzione per le autovetture sportive non da corsa.
"Scuderia Ferrari" ha letteralmente il significato di stalla per i cavalli dal momento che l'emblema è il cavallino rampante; l'intera squadra viene frequentemente denominata "Team Ferrari".
La prima vettura da strada prodotta da Ferrari nel 1947 fu il modello 125 S, con motore V12 da 1,5 litri; Enzo con riluttanza dovette costruire e vendere le sue automobili per finanziare la Scuderia.
Mentre le sue belle e velocissime automobili guadagnavano rapidamente l'eccellente reputazione, Enzo mantenne sempre una certa avversione per i propri clienti, forse perchè avvertiva che molti di loro acquistavano le sue macchine solo per una questione di prestigio e non per sfruttarne a fondo le prestazioni.
La autovetture Ferrari, notevoli per lo stile raffinato, opera di illustri progettisti e designer, quali Pininfarina, sono da molto tempo un oggetto di desiderio per ricchi e giovani di tutto il mondo, particolarmente negli Stati Uniti, dove il marchio ha riscosso particolarmente successo, ma anche nei nuovi mercati dell'Est e dell'Oriente.
Altri designer e case che hanno lavorato per Ferrari durante gli anni comprendono Scaglietti, Bertone e Vignale.
I motori impiegati nelle autovetture Ferrari sono prevalentemente dei piccoli V8 e V12, che fino all'introduzione negli anni '80 dell'iniezione elettronica diretta, erano abbastanza capricciosi e instabili.
Una certa reputazione di inaffidabilità e di cattiva realizzazione tecnica veniva comunque descritta come "carattere" dagli appassionati e dagli entusiasti.
I possessori di una Ferrari sono famosi per voler difendere a spada tratta, quasi in maniera religiosa, i meriti delle proprie automobili, non di rado criticando gli altri marchi.
Le corse
La vera passione di Enzo Ferrari, nonostante gli ottimi affari derivanti dalla vendita di autovetture, è stata sempre la corsa.
La sua Scuderia era iniziata come uno sponsor indipendente per piloti di varie macchine, ma divenne presto parte del team corse dell'Alfa Romeo.
Dopo l'uscita di Enzo Ferrari dall'Alfa, egli iniziò a progettare e produrre vetture per proprio conto; il team Ferrari apparve per la prima volta sulla scena di gran premi europei dopo la fine della seconda guerra mondiale.
La Scuderia aderì al Campionato del mondo di Formula 1 nel primo anno della sua esistenza, il 1950.
Fece il suo debutto al Gran Premio di Monaco.
Josè Froilan Gonzàlez diede al team la sua prima vittoria nel Gran Premio di Gran Bretagna del 1951.
Alberto Ascari ottenne per la Ferrari il primo titolo di Campione del mondo l'anno successivo.
La Ferrari è ora il team più vecchio del campionato e, soprattutto, quello con il maggior numero di successi: vanta il record di 15 titoli di Campione del mondo piloti, (conseguiti nel 1952, 1953, 1956, 1958, 1961, 1964, 1975, 1977, 1979,dal 2000 al 2004, 2007), il record di 15 titoli di Campione del mondo costruttori (1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983,dal 1999 al 2004, 2007) e il record di 200 vittorie in un Gran
Premio.
Tra i piloti famosi che hanno corso per la "rossa" :
Tazio Nuvolari,Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Phil Hill, Mike Hawthorn, John Surtees, Niki Lauda, Jody Scheckter, Gilles Villeneuve, Alain Prost, Nigel Mansell e Michael Schumacher.
Il "Cavallino Rampante"
Il logo Ferrari, famoso in tutto il mondo, è il cavallino rampante su fondo giallo, con in basso le lettere S F per Scuderia Ferrari.
Il 'cavallino' era in origine il simbolo del conte Francesco Baracca, un "asso" leggendario della flotta aerea italiana durante la prima guerra mondiale.
Il 17 giugno 1923 Enzo Ferrari vinse una corsa all'autodromo di Savio, vicino Ravenna, ed incontrò là la contessa Paolina, madre di Baracca.
La contessa chiese a Ferrari di utilizzare il cavallo sulle sue macchine, sostenendo che avrebbe portato fortuna; tuttavia la prima corsa nella quale l'Alfa permise di utilizzare il cavallo sulle macchine della Scuderia, fu nella 24 ore di Spa nel 1932.
La Ferrari vinse.
Ferrari lasciò il cavallo nero così come era stato sull'aeroplano di Baracca; si limitò ad aggiungere un fondo giallo, che è il colore che simboleggia il suo luogo natale, Modena.
Il cavallino rampante non è stato utilizzato unicamente dal marchio Ferrari: Fabio Taglioni lo usò sulle sue motociclette Ducati.
Il padre di Taglioni era in effetti nella stessa squadra di Baracca e aveva combattutto con lui nella 91° squadra aerea, in seguito però, dal momento che la fama della Ferrari crebbe in maniera considerevole, Ducati abbandonò il cavallino; è possibile che sia avvenuto un accordo tra le due case.
Il cavallino marcato è un marchio registrato della Ferrari.
The mith Ferrari
The Ferrari is one house Italian manufacturer of automobiles from sport race and cars.
Its birth can be made to coincide (even if to rigor it would be wrong) with the foundation from part of Enzo Ferrari of the Team Ferrari in 1929 to Modena. The inaccurated of that resides in the fact that initially, the Team Ferrari did not produce automobiles, but it sponsored the pilots and it realized the cars for the race using automobiles of marks to Alfa Romeo.
For being more rigorous, the company is born 1 september 1939 with the name of Aviation Car officially Constructions; its first assignments are the construction of rectifying and parts for aircrafts.
The first constructed car is Aviation Car 815, in 1940, while in 1946 the first automobile is only born that you carry on the cowling the name Ferrari.
In 1957 it assumes the denomination officially Car Constructions Ferrari, in order to become SEFAC (Society Exercise Factories Automobiles and Race) 26 SpA May 1960 and Ferrari SpA in 1965.
In 1975 the Ferrari S.P.A. enters to make part of the Fiat group.
Subsequently in 1988, to the passing of Enzo Ferrari the share package passes for beyond l'80% to FIAT, the remaining share package remains to the son Piero Lardi Ferrari, that it remains inside also of the business team.
Luca Cordero di Montezemolo, puts into effect them president of Confindustry, is the President and General executive manager of the group FERRARI MASERATI and the FIAT group; the center of the company is currently to Maranello, always in province of Modena.
In the fiscal year the 2005 Ferrari has sold 5409 cars (+8.7% from the previous year) for a turnover of 1,5 billions of dollars.
When he began the activity of the Team Ferrari in 1929, its founder - Ferrari, exactly - did not mean to produce motors vehicle: he rather dedicated himself to sponsor the amateurs guides of its city, Modena.
He prepared and he carried in contest with succeeding numerous cars Alpha Romeo until 1938, when officially he was engaged from the same Alpha like run director of just the unit.
History: from 1939 today
After the liquidation of the Team Ferrari (30 Decembers 1937) and the nomination to Run sport director of the Alpha, Enzo Ferrari had strong divergences of opinions with concern us of from Milan house, much to abandon it in the course of 1939.
From the moment that under the contract was prohibited to participate to it to of the automotive contests for some years, it founded 1? september 1939 a called company Aviation Car Constructions, that he produced to machinery and accessories for aviation.
But already a successive year Ferrari produced an automobile from race, the AVIATION CAR Tipo 815 in the period in which she could not compete neither to produce to bringing back automobiles its name.
This is the first true Ferrari, than however, because of the second world war insufficient had way to compete. In 1943 the factory of the Ferrari was moved from Modena to Maranello, where it is still found.The factory was bombed in 1944 and reconstructed in 1946 with added of one the production line for the motors vehicle sport they do not give run.
"Scuderia Ferrari" has literally the meant one of stable for the horses from the moment that the emblem is the red little horse; the entire square comes frequently called "Team Ferrari". The first car from road produced from Ferrari in 1947 was the model 125 S, with V12 motor from 1,5 liters; Enzo with reluctance had to construct and to sell its automobiles in order to finance the Team.
While its beautiful and fastest automobiles earned the excellent reputation quickly, Enzo maintained always a sure aversion for the own customers, perhaps because it perceived that many of they acquired its blot of it only for one prestige issue and in order not to take advantage of of to bottom the performances.
The motors vehicle Ferrari, remarkable for the refined style, work of illustrious planners and designer, which Pininfarina, are from much time a rich and young object of desire for of all the world, particularly in the United States, where the brand has collected particularly happened, but also in the new markets of the East and the East.
Others designer and houses that have worked for Ferrari during the years comprise Scaglietti, Bertone and Vignale.The motors employ in the motors vehicle Ferrari to you are mostly of the V8 small and V12, than until the introduction in years '80 of the directed injection electronic, was enough capricious and unstable.A sure reputation of unreilable and bad technical realization came however described as "character" from gets passionate to you and from the enthusiastic ones.
The possessory ones of a Ferrari are famous for wanting to defend to sword draft, nearly in religious way, the merits of the own automobiles, not very rarely criticizing the others mark.
The race
The true passion of Enzo Ferrari, in spite of the optimal transactions deriving from the sale of motors vehicle, has been always the race.Its Team was begun like an independent sponsor for pilots of several blots some, but to turn soon part of the run team of the Alpha Romeo.After the escape of Enzo Ferrari from the Alpha, it began to plan and to produce cars on their own account; the team Ferrari appeared for before the time on the great scene of European prizes after the end of the second world war.
The Team joined to the Championship of the world of Formula 1 in the first year of its existence, 1950.
It made its debut the Great Prize of Monaco. Josè Froilan Gonzàlez gave to the team its first Victoria in the Great Prize of Great Britain of 1951.Alberto Ascari obtained for the Ferrari the first title it of Champion of the world the successive
year.
The Ferrari is hour the older team of the championship and, above all, that one with the greater number of successes: he boasts the record of 15 tito them of Champion of the world pilots, (you achieve yourself in 1952, 1953, 1956, 1958, 1961, 1964, 1975, 1977, 1979,from 2000 to 2004,2007), the record of 15 tito them of manifacturing Champion of world (1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983,from 1999 to the 2004,2007) and record of 200 victories in a Great
Prize.
Between the famous pilots who have run for the "red one":
Tazio Nuvolari, Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Phil Hill, Mike Hawthorn, John Surtees, Niki Lauda, Jody Scheckter, Gilles Villeneuve, Alain Prost, Nigel Mansell and Michael Schumacher.
The "Red Little horse"
Logo the Ferrari, famous all over the world, is the red little horse on yellow bottom, with low the letters S F for Team Ferrari.The "little horse" was in origin the symbol of Count the Francisco Baracca, a "legendary ace" of the Italian aerial fleet during the first world war.
The 17 june 1923 Enzo Ferrari gained one run to the automobile race track of Savio, close Ravenna, and met here countess the Paolina, mother of Baracca. Countess the churches to Ferrari to use the horse on its blot some, supporting that it would have carried fortune; however the first race in which the Alpha allowed to use the horse on blots some of the Team, was in the 24 hours of Spa in 1932.
The Ferrari won. Ferrari left the horse black therefore as she had been on the airplane of Baracca; it was limited to add a yellow bottom, that it is the color that symbolizes its place born them, Modena.
The red little horse has not been used only from the brand Ferrari: Fabio Taglioni used it on its Ducati motorcycles.
The father of Taglioni was in effects in the same square of Baracca and had to fight with he in 91? the air squadron, later on but, from the moment that the reputation of the Ferrari grew in considerable way, Ducati abandoned the little horse; it is possible that an agreement between the two houses has happened.
The marked little horse is a registered trademark of the Ferrari.